30 listopada 2022 r. Instytut Bezpieczeństwa i Rozwoju Międzynarodowego z sukcesem zakończył tegoroczne zadania edukacyjno-aktywizacyjne dotyczące kompetencji cyfrowych na rzecz Seniorów. Planowano objąć nimi około 60 osób starszych i zrealizować 10 spotkań, ale podczas procesu rekrutacji zgłosiło się ponad 130 chętnych, stąd projekt został rozszerzony i zrealizowany ponadplanowo. W rezultacie w 11 zorganizowanych zajęciach prowadzonych przez ekspertów wzięło udział 110 Seniorów.
Zadanie publiczne „Senior ABC – Senior aktywny, bezpieczny, cyfrowy” (w skrócie: „Senior ABC”) – działania aktywizacyjne, Fundacja Instytut Bezpieczeństwa i Rozwoju Międzynarodowego podjęła na rzecz integracji i reintegracji zawodowej oraz społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Działania „Senior ABC” były dedykowane dla Seniorów, tj. osób w wieku 55+.
Zadanie publiczne zrealizowano w celu zwiększenia samodzielności oraz aktywności seniorów i przeciwdziałania ich marginalizacji społecznej. Do współpracy zgodnie z założeniami zaproszono inne organizacje społeczne i instytucje publiczne. W ramach zadania publicznego IBiRM przeprowadził spotkania informacyjne i zapoznawcze, warsztaty, zajęcia edukacyjne oraz integracyjno-networkingowych. Wszystkie wydarzenia miały na celu zaktywizowanie Seniorów w obszarze nowych technologii poprzez aktywne i bezpieczne korzystanie z Internetu na komputerach i/lub urządzeniach mobilnych. Eksperci IBiRM koncentrowali się na możliwościach udziału beneficjentów w różnych obszarach: zdrowego stylu życia, życia społecznego, kulturalnego, zawodowego, religijnego oraz towarzyskiego.
Działaniami objęto zrekrutowanych Seniorów gmin mazowieckich: miejsko-wiejskiej (Legionowo, Płońsk), wiejskiej (Sienno), a także z miasta Warszawy i okolic. Warto odnotować, że wśród beneficjentów spotkań były też osoby niepełnosprawne i wymagające specjalnej opieki, którą w projekcie sprawowali wolontariusze Instytutu.
Zakres merytoryczny warsztatów i spotkań dla Seniorów został zaprojektowany w oparciu o wcześniejsze zbadanie potrzeb w tym zakresie, po rozmowach z instytucjami związanymi z grupą docelową, rozmowami z ekspertami mającymi doświadczenie działań i szkoleń dla seniorów oraz o zebrane informacje i raporty instytucjonalne na poczet zbudowanej przez IBiRM platformy komunikacji dla seniorów. Scenariusze spotkań przewidywały wyposażenie Seniorów w konkretną wiedzę i podstawowe praktyczne umiejętności służące bezpiecznym zachowaniom w sieci. Podczas wykładów i warsztatów zrealizowano m.in. takie tematy jak:
I. Cyberbezpieczeństwo.
II. Prezentacja potencjału oraz funkcjonalności wybranych mediów społecznościowych i aplikacji internetowych, w tym mobilnych, dedykowanych Seniorom i nie tylko im.
III. Prezentacja wybranego contentu, dostępnego w sieci dedykowanego Seniorom i będącego w zainteresowaniu tej grupy docelowej.
IV. Możliwości nowych technologii w zakresie rynku pracy dla Seniorów.
V. Społeczna partycypacja w życiu lokalnym (kulturalnym, towarzyskim, religijnym, charytatywno-wolontaryjnym, politycznym, społecznym etc.) poprzez narzędzia internetowe.
VI. Wsparcie w zakresie zdalnego kontaktu z osobami bliskimi i dalszymi – przeciwdziałanie osamotnieniu.
VII. Profilaktyka kryminalna i lokalne środowisko bezpieczeństwa.
VIII. Wsparcie Seniorów w zakresie kompetencji cyfrowych na potrzeby funkcjonowania instytucjonalnego, szczególnie w aspekcie e-urząd, e-lekarz, bankowość elektroniczna etc.
IX. Aktywizacja seniorów w ramach contentu wspierającego umiejętności poznawcze.
X. Edukacja i działania świadomościowe „na odległość” dedykowane Seniorom typu: informacje o zagrożeniach, informacje publiczne, także dotyczące sytuacji ekonomicznej, zdrowia.
Podczas spotkań przeprowadzano research dotyczący znajomości, umiejętności korzystania z internetu i technologii cyfrowych oraz ich konkretnych potrzeb (próśb o pomoc) przez beneficjentów, który pozwolił na następujące podsumowanie:
- Seniorzy mieli mniejsze zaufanie do nowych technologii niż osoby młodsze z ich środowiska.
- We wszystkich grupach potrzebna, a nawet konieczna, wydała się wiedza dotycząca cyberbezpieczeństwa jako istotny element działań zachęcających do aktywności w sferze cyfrowej.
- W gminie wiejskiej beneficjenci podczas warsztatów wykazywali aktywność cyfrową jedynie w celu założenia poczty mailowej oraz poszukiwania konkretnego contentu w ramach internetu. Tylko 2 osoby posiadały komputer w domu, inne mogły korzystać z możliwości cyfrowych poprzez telefon komórkowy, ale zdarzały się i tacy, którzy nie mieli żadnego urządzenia z dostępem do internetu. Zainicjowano tu pomoc dla seniorów w ramach działań Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w celu dalszego poszerzania kompetencji cyfrowych oraz w odpowiedzi na konkretne prośby np. założenie przez internet Karty Seniora dla uczestników, wypełnianie formularzy instytucjonalnych.
- W Warszawie oraz gminach miejsko-wiejskich beneficjenci byli bardziej aktywni i otwarci na podjęcie konkretnych działań aktywizacyjnych podczas spotkań np.: zakładano profile w mediach społecznościowych, uruchamiano pocztę mailową i od razu wysyłano maile. W niektórych przypadkach wykazano prośbę o zaprezentowanie demo konta bankowego, wykonywano zakupy przez internet, wypełniano formularze instytucjonalne czy pobierano różne aplikacje w tym komunikatory.
- W ramach tematyki dotyczącej cyberbezpieczeństwa beneficjenci podejmowali działania dotyczące blokowania spamujących nadawców czy blokowania numerów nagabujących czy „podejrzanych” ich zdaniem kontaktów.
- Większość uczestników spotkań przyznało, że miało do czynienia z cyberzagrożeniami.
- Wszyscy beneficjenci przejawili potrzeby dalszych szkoleń i pogłębiania wiedzy oraz aktywności w obszarze nowych technologii.
- Uczestnicy warsztatów w domu opieki, którzy są mieszkańcami domu, po nabraniu zaufania dotyczącego cyberbezpieczeństwa wyrazili wdzięczność szczególnie za pomoc w pobraniu aplikacji komunikatorów oraz mediów społecznościowych jako ważnej możliwości kontaktu ze środowiskiem poza ośrodkiem.
- Podczas wykonywania dokumentacji zdjęciowej zdarzały się osoby, które nie wyraziły zgody na fotografowanie ze względu na obawy niestosownego wykorzystania ich wizerunku.
- Wszyscy beneficjenci zadania publicznego przyznali, że pogłębiła się ich wiedza po przeprowadzonych działaniach aktywizacyjnych.
Poza zajęciami edukacyjnymi odbyły się także spotkania integracyjno-networkingowe dla seniorów z udziałem przedstawicieli organizacji i instytucji związanych z grupą docelową tj.: pracownicy służb socjalnych, pracownicy urzędu gminy, działacze klubów seniorskich, działacze na rzecz grup kombatanckich, przedstawiciele Towarzystwa Przyjaciół Warszawy.
Wydarzenia integracyjno-networkingowe programowo były uzupełnione częścią artystyczną – koncertem dla seniorów z repertuarem dedykowanym specjalnie tej grupie docelowej.
Atmosfera wydarzeń z seniorami była miła, wykazano zaufanie i otwartość wobec ekspertów Instytutu Bezpieczeństwa i Rozwoju Międzynarodowego. Ponadto wszyscy beneficjenci zadania przyznawali, że tematyka spotkań leży w ich zainteresowaniu, że mają potrzebę dalszej edukacji w tym zakresie i czekają na kolejne organizowane dla nich projekty. Ciekawym zjawiskiem jest również podtrzymywanie kontaktu z IBiRM przez niektórych beneficjentów poprzez Facebooka już po zakończeniu działań z ich grupą.
Biorąc pod uwagę powyższe wnioski i obserwacje poczynione przez realizatorów zadania publicznego zrealizowanego na rzecz osób starszych, projekt Senior ABC można uznać za potrzebny społecznie i satysfakcjonujący w odczuciu efektywności i odpowiedzialności społecznej.
Warszawa, fotorelacja z warsztatów – 28.09.2022 r.
Warszawa, fotorelacja z warsztatów – 26.09.2022 r., 20.10.2022 r.
Sienno, fotorelacja z warsztatów – 18-19.10.2022 r.
Legionowo, fotorelacja z warsztatów – 30.11.2022 r.
Płońsk, fotorelacja z warsztatów – 08-09.11.2022 r.
Zadanie publiczne sfinansowane ze środków z budżetu Województwa Mazowieckiego
#Mazowszepomaga, #MCPSpomaga, #programywsparcia, #solidarnośćmazowiecka, #MCPS