Kweichow Moutai – najcenniejsze akcje Chin

Kweichow Moutai – najcenniejsze akcje Chin

Współczesne giełdy zdominowane są przede wszystkim przez spółki technologiczne, nierzadko powiązane z branżą AI. Rozwój technologii jest bardzo dynamiczny, znacznie przyspieszył za sprawą epidemii koronawirusa, kiedy to większość instytucji musiało zacząć funkcjonować w rzeczywistości online. Analizując najcenniejsze akcje na światowych giełdach, nie sposób nie zauważyć niepodważalnej pozycji chińskiej marki Kweichow Moutai, która dominuje azjatyckie rynki.

Kweichow Moutai (chiń. 贵州茅台酒股份有限公司) jest marką luksusowego alkoholu produkowanego w Chinach. Historia tradycyjnego trunku sięga aż 2000 lat. Jednakże podobny współczesnemu alkohol zaczęto destylować za czasów panowania dynastii Qing (1644-1912), kiedy to zmieniono technikę wytwarzania i znacznie unowocześniono aparaturę do produkcji alkoholu. Po upadku ostatniej dynastii Chin istniało wiele mniejszych gorzelni, które produkowały napój zgodnie z tradycyjną recepturą. Jednakże rząd komunistyczny zadecydował o ich konsolidacji, tworząc tym samym jedną spółkę państwową, przekształconą 20 listopada 1999  roku na Kweichow Moutai, z siedzibą w prowincji Guizhou.

Zdjęcie nr 1. Trunek Maotai baijiu.
Źródło: https://valueinvestasia.com/kweichow-moutai-co-ltd/ (dostęp: 21.02.2021).

Spirytus Moutai produkowany jest w ściśle określonym środowisku naturalnym. Ogromne znaczenie ma nie tylko specyficzne położenie geologiczne prowincji Guizhou i wschodniego brzegu rzeki Chishui (wznoszącego się między 420 a 550 metrów n.p.m.), ale również mikroklimat oraz czysta woda, które nadają trunkowi charakterystycznego smaku, cenionego zarówno w kraju, jak i za granicą. Niewiele osób jednak wie, że produkt Kweichow Moutai zyskał międzynarodowe prestiżowe wyróżnienie. Moutai baijiu dzieli tytuł jednego z trzech najlepszych destylowanych  alkoholi na świecie (obok brandy Cognac z Francji i Whisky z Highlands). Jego popularność wynika przede wszystkim z faktu, iż z trunkiem sympatyzują wysoko postawieni członkowie Partii, był ponoć również ulubionym alkoholem Mao Zedonga. Słynny baijiu obecny jest na dyplomatycznych przyjęciach, wręczany lokalnym władzom przez ambasadorów chińskich. Produkt postrzegany jest jako symbol luksusu, półlitrowa butelka alkoholu kosztuje ok. 1498 juanów (ok. 209 dolarów).

Zdjęcie nr 2. Słynne wodospady Chishui w prowincji Guizhou.
Źródło: https://www.globaltimes.cn/content/1191749.shtml (dostęp: 22.02.2021).

Dlaczego akcje Kweichow Moutai, w przeciwieństwie do podobnych firm, odnotowały wzrost?

Firma wciąż osiąga nowe rekordy na giełdzie. Jest to jedna z nielicznych notowanych chińskich spółek, których cena akcji przekroczyła 100 CNY. Marce nie zaszkodził nawet okres pandemii. Mało tego, poprzedni rok był zdecydowanie rekordowy, gdyż akcje spółki wzrosły o 70% na giełdzie w Szanghaju. Warto również zaznaczyć, że firma jest częściowo własnością państwa, a częściowo notowana na giełdzie, a jej pozycja szczególnie budzi podziw, jeżeli porówna ją się z innymi firmami azjatyckimi. Kweichow Moutai to marka warta więcej niż cztery największe banki chińskie, a tym samym stanowi jedną z najcenniejszych firm chińskich, zaraz obok słynnych gigantów technologicznych. Patrząc z perspektywy globalnej, firma wyprzedziła nawet Coca-Colę, a ponadto warta jest więcej niż Toyota, Nike i Disney.

Marka Kweichow Moutai czerpie korzyści z wojny handlowej pomiędzy USA a Chinami. W trakcie lockdown’u wartość firmy osiągnęła kolejny rekord giełdowy, a wszystko za sprawą zwyczaju. W przeciwieństwie do podobnych trunków, zawdzięczających swoją popularność restauracjom i barom, alkohol ten pijany jest również w domach. Działania Trumpa skierowane przeciwko produktom chińskim sprawiły natomiast, że wielu zamożnych Chińczyków zaprzestało kupowania zagranicznych alkoholi na rzecz Moutai. Zdaniem Shauna Reina, założyciela China Market Research Group, działania chińskiego rządu próbującego zwalczyć sytuację kryzysową zostały docenione przez obywateli, którzy, w ramach patriotycznych pobudek, zaczęli kupować chińskie ubrania sportowe, kosmetyki oraz alkohol. Chińczycy nie mogli wyjeżdżać za granicę w celu dokonywania luksusowych zakupów, a zatem postawili na produkty lokalne.

Zdjęcie nr 3. Notowania Kweichow Moutai na przestrzeni 36 miesięcy.
Źródło: https://www.netcials.com/stock-rise-shanghai/600519-KWEICHOW-MOUTAI-CO-LTD/ (dostęp: 23.02.2021).

Kwestia Kweichow Moutai dotyczy również działań spekulacyjnych. W zależności od dobrego rocznika cena butelki alkoholu osiąga nawet 20 000 dolarów. Co prawda, ceny regulowane są odgórnie przez rząd, jednakże wiele osób kupuje je jako inwestycję, aby w przyszłości odsprzedać trunek po wyższej cenie.

Sukces kultowego chińskiego alkoholu sprawił również, że zagraniczni inwestorzy zaczęli inwestować w inne, również chińskie, marki alkoholu. Jednakże Kweichow Moutai stanowi symbol sam w sobie. To silny sentyment, który nie dotyczy innych marek trunków, a już na pewno nie w podobnej skali. Rok 2021 ma być kolejnym rekordowym okresem dla destylarni. Aktualnie cena akcji wynosi 2 307,00 CNY, a marża brutto osiąga 91% i można spodziewać się kolejnego wzrostu.

Przypisy:

1) Oficjalna strona Kweichow Moutai, History of Moutai. National Spirit of China,  http://moutai.com.au/history-of-moutai/ (dostęp: 21.02.2021).

2) M. Toh, It’s 53% alcohol and tastes like fire. Here’s how this liquor brand took over China, CNN Business, https://edition.cnn.com/2021/01/15/business/kweichow-moutai-chinese-liquor-intl-hnk/index.html (dostęp: 21.02.2021).

3) J. Harper, Kweichow Moutai: ‘Elite’ alcohol brand is China’s most valuable firm, BBC NEWS, https://www.bbc.com/news/business-53216320 (dostęp: 22.02.2021).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.